• Blogy

      • DOBROdružstvo
        • DOBROdružstvo

        • 08.12.2017 14:25
        • Ondro a Dávid sa pustili s našimi piatakmi a šiestakmi do veľkého dobrodružstva. Deti "vyrábajú" muzikál. Ondro a Dávid ich sprevádzajú, Dávid dokumentuje a my sa už nevieme dočkať :-) Fotogalériu k projektu nájdete na tejto adrese >>>
        • Hodina č. 12: Úvodná porada, oznamujem, že Ondro a štyria manažéri odišli na rokovanie s riaditeľom Zrkadlového hája mimo školy. Prebehneme operatívu na dnes a hor sa do práce v skupinách. Ako som minule spomínal, beriem si na pokec dvojicu, ktorá sa minule pošvácala. Dnes už si nepamätajú - pre mňa signál, že nabudúce, ak nevyriešim hneď, potom už nemá zmysel. Matúš si dnes priniesol akordeón a úvodná pieseň rastie. Herci hrajú, ale sú tam trenice. Záverečná porada. Manažéri a Ondro sú nazad. Jupí, máme priestory! Predbežne na 5.6.2018, ešte treba poslať fakturačné údaje, vravia. Cena za prenájom bude polovica vyzbieraného vstupného. Kostymérky prezentujú kostýmy. Nepočúvame všetci, uvedomujem si absenciu úcty, no prevalcovaný radosťou z priestorov, nepomenujem to. Chyba! Nabudúce tým začnem. Herci chcú, aby jeden z učiteľov nabudúce išiel robiť poriadky. Odmietame, toto je ich muzikál. Aj na úvodnú aj na záverečnú poradu prišli všetci načas. Som somár, lebo to nepomenujem..myslím, že som dnes zlyhal, lebo som pokladal za samozrejmosť že veci fungujú. Do čerta, mal som to oceniť . Z dnešku si odnášam poznanie, že aj my, učitelia, sme ľudia a robíme chyby..Hneď zajtra ráno musím zbehnúť do oboch tried a pozdieľať svoje pocity..Páni, máme priestoryyyyyyyyyyyyyyyy 

          Hodina č. 11: Úvodná porada, pozorujem, ako sa dokáže 36 detí počas nej efektívne a zmysluplne zhovárať a zdá sa mi neuveriteľné, že dva mesiace dozadu tu bola jedna veľká trma vrma a teraz? Porada, ako u veľkých. Rozpŕchnutie do tímov. Zojka telefonicky dohaduje stretnutie s niekym zo Zrkadlového hája, tvrdila, že s riaditeľom :) Budúci týždeň s ním vraj budú rokovať o priestoroch osobne. Kubo dal dokopy email prvému potenciálnemu sponzorovi, ktorý predbežne potvrdil záujem podporiť ich muzikál.. "Ak dáte toľko, dáme vás na plagát, ak toľko, zmienime vás počas predstavenia, ak toľko..." Ktosi vyvádza a ruší v práci hercov a niekto ďalší ho ovalí mikinou. Podľa tradičného ponímania by mali dostať obaja poznámku. Nepíšeme im ju, lebo nám príde ako somarina písať rodičom, ak dieťa niečo nezvládne podľa pravidiel. Rodič nám predsa tiež nepíše: „Váš žiak si večer odmietol umyť zuby, spravte s ním zajtra v škole niečo!“ Samozrejme, kdesi v mojej chorej hlave si dávam pripomienku,až bude chvíľa, vezmi oboch a prejdite si tú situáciu. Vyčistite ju, aby sa dalo ísť ďalej. Maťo hrá melódiu k úvodnej piesni omnoho istejšie ako minule..„Trénoval som aj mimo školy“, Matej a Matúš začali skladať text druhej piesne. Herci počas záverečnej porady hrajú už bez scenára v ruke..Hodina končí a ja si naplno uvedomujem...SÚ TO ÚŽASNÍ ĽUDIA.. Ps: Tak si vravím, možno ten muzikál nakoniec naozaj bude 

          Hodina č. 10: Úvodná porada, stále sú na pretrase manažéri. Vraj niektorí zobrali tú pozíciu iba preto, aby sa mohli ulievať a komandovať ostatných. Manažéri si dohodli samostatný míting po skončení úvodnej porady, kde sa budú venovať téme, čo vlastne bude každý z nich robiť. Beriem si slovo, po minulom rozhovore s niektorými, čo sa zatiaľ nenašli, prišla MYŠlienka, ponúkam deckám koučing stretnutia, zamerané na ich rozvoj. Rozchod na vlastné pracoviská. Cestou dostávam feedback od jedného z hercov, vraj prvá pieseň je dosť detská, či ju tím hudobníkov neprerobí. Vnútorne ma to zamrzí, lebo viem, ako na tom dreli,ale nič nevravím. V tíme hudobníkov potom zdieľam tento názor, oni však trvajú na dotiahnutí piesne v pôvodnej podobe, potom sa uvidí. Maťo prepisuje za pomoci huslí sólo do nôt, Matej hľadá vhodný rytmus. V tímoch to žije, herci skúšajú o 100 6, veď už na budúci týždeň ich čaká premiéra úvodu bez pomocných textov, kulisárky maľujú, zháňači sponzorovov upratujú odpovede, ktoré zatiaľ obdržali. Záverečná porada. Filip predstavil plány jednotlivých tímov na najbižšie obdbie. Dávame si navzájom feedback, aby sme mohli byť nabudúce lepší...V zborovni sa ma kolegyňa pýta „Tak ako muzikál, bude?“... Priatelia, mám v sebe strašne veľa pochybností, či to, čo robíme, robíme správne..a mám aj strach. Ono, my, učitelia, si to často neuvedomujeme, ale s deťmi, ktoré prichádzajú do našich tried, prichádza aj nesmierna zodpovednosť..jediné slovo, alebo počin, môže dieťaťu úplne zmeniť život..uf 

          Hodina č. 9: David na hodine nebol, preto mu reportoval Filip: 

              " Ahoj David,
          Posielam Ti fotky z muzikalu, nerobili sme nic zaujimave... Len sme pozerali Muzikal a         rozbili PC ;-)
               Pekny vecer
               Filip A."
           

          Hodina č.8,5: Sedíme v školskej kaviarni. Sú dvaja, sedia oproti mne a tvária sa vážne. Dali si malinovku - granátové jablko. Ja som si dal kávu. "Ďakujem vám, chalani, lebo iba vďaka tomu, že ste sa zatiaľ v muzikáli nenašli, som si uvedomil jednu nesmierne dôležitú vec.." Vypleštili na mňa oči, asi čakali, že im vynadám, lebo počas hodín nepracujú. Namiesto toho im vysvetľujem, že muzikál robíme s jediným cieľom. Nájsť sám seba, objaviť, v čom som dobrý a v čom môžem byť prospešný svetu a oni mi ukázali, že musíme do našich spoločných hodín vniesť viac rozvoja pre všetkých, dokonca aj pre tých, ktorým to fičí a makajú. A potom sa bavíme o tom, čo ich dvoch baví a čo robia, keď prídu zo školy a kde je prienik s činnosťami v muzikále a odrazu majú kopec nápadov, čo by radi robili...a dokonca mi vravia, že to bol odo mňa dobrý nápad, dať si takéto stretko mimo hodiny, lebo tu je kľud na debatu ;o) Lúčime sa. Bol to fajný pokec. Odchádzajú. Pozerám za nimi a myslím na PROBLÉM, ktorý sa pri malinovke s príchuťou granátového jablka, akoby zázrakom zmenil na PRÍLEŽITOSŤ...

          Hodina č.8: Na začiatku veľmi búrlivá porada, viacerí majú pocit, že sa manažéri správajú ako šéfovia, cvrk nadradene, ako by boli niečim viac, pár žiakov sa rozhodlo, že opúšťajú svoje pozície a idú na rolu manažéra. Aktuálne tu musí byť tak desať manažérov, "ešte pár decák sa rozhodne pre zmenu a nebude tu dosť hercov a muzikantov, aby ten muzikál napokon zahrali," napadlo mi, no nahlas som nič nepovedal. Porada skončila, decká sa rozchádzajú po skupinách pracovať na čiastkových úlohách. Pridal som sa k hudobníkom, milujem hudbu, takže beriem gitaru a spolu s nimi tvorím úvodnú pieseň. Pôvodne som chcel dnes stráviť čas s tými, ktorí zatiaľ nenašli svoje uplatnenie v muzikále a flákajú sa (sú tak štyria, možno piati), chcel som sa ich spýtať, čo ich baví mimo školy a ako by to vedeli využiť v muzikále, ale dnes u mňa vyhrala hudba. Máte pravdu, je to moje učiteľské zlyhanie, ale keby ste videli tú radosť v očiach hudobného tímu, keď vznikala úvodná pieseň...Záverečná porada, feedback, prezentácie jednotlivých skupín... zas sme o krok ďalej a ja si v duchu vravím, "David, nabudúce si musíš nájsť čas pre tých štyroch, je dôležité, aby sa našli...vlastne to najdôležitejšie, omnoho dôležitejšie, ako samotný muzikál...

          Hodina č.7: Scénaristi prichádzajú ešte pred hodinou do zborovne, aby nakopírovali novopribudnuté strany (scenár už má 10 strán). Začiname poradou. Prebieha búrlivá debata, či mať v muzikále aj maskotov. Napokon sú maskoti štrtnutí. Zháňači sponzorov pýtajú radu, ako odpovedať niekomu, kto by nás rád zasponzoroval, no pýta si ďalšie relevantné informácie. Decká sa rozbehli po škole a začínajú prácu v menších tímoch. Kulisárky prišli s návrhom, že by kulisy nakreslili na staré plachty, hľadajú cestu, ako osloviť s prosbou o plachty ostatné triedy. Herci dnes riadne makajú, zatiaľ idú podľa papierov. V scenári sa objavili nadávky, prichádza jeden z mála zásahov zo strany učiteľa, nadávky sa škrtajú. Hudobníci dnes moc nepostúpili, celý čas len skúšajú rôzne akordy a nástroje. Väčšina detí sa počas dvojhodinovky ani na chvíľu nezastaví. No ešte stále sú aj takí, čo sa celé dve hodiny flákajú. Záverečná porada. Tabuľkári prezentujú svoje výsledky, spolužiakom sa nepáči tabuľka s „bučaním“. Zháňači sponzorov prezentujú oslovené firmy, na prezentačných zručnostiach treba ešte riadne zamakať. Končíme vzájomným feedbackom medzi žiakmi. Uf..

          Hodina č.6: Úvodná porada, pripomenieme si základné pravidlá (slušnosť, úcta, bezpečnosť, dodržiavanie času a zmysluplné trávenie hodiny). Manažéri sa minule hnevali, že nevedia, kde sa čo deje, dnes pred hodinou berú tablety a počas hodiny sú v online spojení a priebežne update-ujú situáciu na jednotlivých pracoviskách 😊 Prvé dve strany scenára sú na svete. Herci konečne môžu skúšať. Hudobníci dali dokopy prvý refrén (slová i melódiu). „Dávid, Dávid, odpovedali z Nay,“ kričia počas porady hľadači sponzorov a rovno odpisujú pani Márii, vraj „ďakujeme a veríme, že to vyjde“ 😊 Objavil sa sporák, ako prvá rekvizita. Kulisárky prisľúbili, že do mesiaca budú hotové kulisy na úvodnú scénu. Dnes robí omnoho viac žiakov ako minule. Možno zabral vzájomný feedback, ktorý si žiaci dali na konci minulej dvojhodinovky, možno prvé výsledky a prvé strany scenára, alebo jednoducho decká začali cítiť, že to je naozaj. Že naozaj budú na konci roku stáť pred publikom a úspech i neúspech bude len a len ich. A aby som nezabudol, realita učiteľského sveta hlási, že máme dodať ročný časovo-tematický plán tohto predmetu. Ako iste tušíte, nebudeme ho robiť my, učitelia, ale manažéri projektu. Bolo by predsa na hlavu postavené, ak by sme deckám umelo zhora nadiktovali, čo sa má urobiť v novembri a čo v máji. Ako som vravel, až budú stáť v júni na pódiu, zožnú, čo počas roku zasiali 

          Hodina č.5: Maťo mi hrá na husle motív k úvodnej piesni. Baby maľujú návrhy kulís. Prvá strana scenára sa vymazala z USB kľúča. Herci si rozdelili roly, no chýba im scenár, pri záverečnej reflexii viacerí z nich vravia o tom, že dnes toho moc nespravili. Pôvodný časový plán hodiny vôbec nedodržiavame, nejde to. Partia zháňačov sponzorov má ostrý konflikt. Jedni tvrdia, že majú osloviť všetkých, iní trvajú na tom, že je somarina oslovovať navzájom konkurenčné firmy. Maskoti priniesli 3 návrhy a dali si odhlasovať víťazný. Zvíťazil trojmaskot "sova, plusko, plameniak". Tí, čo vybavujú priestory dostali odpoveď zo "Zrkadlového hája" s návrhom riešiť ďalej telefonicky. Decká odpovedajú, že telefón nemajú a že by ostali radšej pri emailovej komunikácii. Veľa sa toho deje. Niektorí makajú, iní sa flákajú. Skúsili sme záverečný feedback, mám pochybnosť, či to decká nevezmú len "proforma". S kolegom Ondrom prežívame neistotu, či nám raz žiaci nebudú vyčítať, že sme zasahovali primálo, alebo naopak, príliš.. Adios, vidíme sa zas o týždeň.

          Hodina č.4: Dali sme deckám slobodu a pomáhame im prijať s tou slobodou aj zodpovednosť. Nie, nie je samozrejmosť, že so slobodou prikráča do našej triedy aj zodpovednosť, rovnako, ako to nebolo samozrejmosťou pred takmer tridsiatimi rokmi, keď tu padol komunizmus. Naši žiaci sa to musia naučiť, lebo často prekračujú hranice a zabúdajú na to, že naša sloboda končí tam, kde začína sloboda niekoho ďalšieho. Držte nám palce, máme pred sebou veľké a ťažké chvíle, učíme sa prijať slobodu bez jej zneužívania..o týždeň dám vedieť, ako to ide ;o) Nečakajte zázraky na počkanie, ŽIŤ v slobode a nezneuŽIŤ ju, nie je jednorazová záležitosť, ale proces rastu a učenia sa..

          Hodina č.3: Hodina začala spoločnou poradou, kde manažéri predstavili zloženie jednotlivých menších tímov (tím hercov, kulisárov, režisérov, hudobníkov, financmajstrov...) a zadanie na najbližšiu pol hodinku. To znelo: „Skúste si v rámci mikro-tímu povedať, čo presne musíte spraviť (aký výsledok musí váš tím priniesť do finálneho spoločného muzikálu), kedy to musí byť hotové a akú činnosť budete vykonávať v najbližšom čase.“ Pripomenuli sme si, že sme minule začali riešiť aj time management a dodržiavanie deadlinov (keďže minule neprišiel nikto načas) a tímy sa zase raz rozbehli po celej škole. O 30 minút bola nazad asi polovica decák (čo je oproti minule výrazné zlepšenie ;o) Mnohí už prišli s prvými konkrétnymi nápadmi. Všetci sa zhodli, že urgentne potrebujú scenár (aj herci, aj hudobníci, aj kulisári, dokonca aj zháňači sponzorov „veď im musíme napísať, o čom to bude, keď už od nich pýtame peniaze“ :D ). Keď si to tím scenáristov vypočul, prisľúbil draft scenára už o týždeň, tak im držme palce, čaká ich ťažký týždeň ;o)

          Hodina č.2: Na začiatku sa bavíme o vzájomnej úcte a rešpekte, bez ktorých žiaden veľký projekt nemôže fungovať. Potom decká v skupinách rozlezené po celej škole tvoria návrhy príbehov budúceho muzikálu. Následne všetky tímy meškajú na poradu tímov a my pracujeme s dodržiavaním deadlinov (každý tím dáva návrh, čo spraví nabudúce inak, aby nemeškal). Čítanie príbehov, vyskytol sa konflikt, bavíme sa o zvládaní konfliktov, ktorým sa v projektoch nevyhnú ani dospeláci. Hlasovanie za príbeh, ktorý chcú hudobne stvárniť (decká vyberajú iný príbeh, ako by sme vybrali my s kolegom Ondrom, no mlčíme, je to ich projekt). Samostatná práca, každý žiak prechádza roly potrebné v muzikále a vypisuje tie, ktoré chce a vie spraviť+tie, ktoré nechce a vie spraviť. Hodina končí, žiaci, ktorí si vybrali rolu manažéra, dostávajú horu papierov. Všetci ostatní sa odchádzajú hrať, desať-jedenásťroční manažéri ostávajú pracovať na príprave malých projektových tímov, lebo budúcu hodinu už to bude v ich réžii. Zvláštne, učitelia (teda Ondro a ja ) dnes nerobili celkom nič, a predsa mám pocit, že sa decká naučili neskutočne veľa…heuréééééékááááááá 

          Hodina č.1: S kolegom Ondrom sme sa pustili do veľkého DOBROdružstva. Oslovili sme piatakov a šiestakov z FELIXA s nápadom, aby v priebehu tohto školského roku spravili muzikál, takpovediac „na kľúč“, bez zásahu dospelákov. Budú si musieť vymyslieť príbeh, napísať scenár, vymyslieť hudbu, choreograiu, zohnať peniaze, priestory, urobiť reklamu, byť hercami a ešte kopec ďalších vecí. Na prvej hodine sme sa bavili o tom, PREČO by to mali robiť...vraj sranda pri práci, radosť z výtvoru, pocit úspechu pri potlesku, peniaze... tiež sa pokúsili „vybrainstormovať“ všetky činnosti a role, ktoré bude potrebné zabezpečiť. Už na najbližšej hodine sa bude každé dieťa hľadať, kým vlastne je a ktorú rolu dokáže/chce v projekte zohrať :) Ps: Aby som nezabudol, finálny zisk sa rozdelí na dve časti. Jednu použijú decká na výlet a druhá poputuje na detskú onko, aby sme si osvojili aj umenie podeliť sa, keď sa nám v živote darí..

        • Naspäť na zoznam článkov
    • Kontakty

      • Súkromná základná škola Felix
      • info@skolafelix.sk
      • felixoviny@skolafelix.sk
      • info@skolafelix.sk
      • Recepcia: +421 948 277 556 Informácie pre záujemcov o štúdium: +421 948 697 080 Felix klub: Kika / Renča: +421 948 840 985 Bernard: +421 948 196 201 Baška: +421 948 840 985 Ľudka: +421 948 261 740 Zorka: +421 948 478 430 Andrej: + 421 948 925 199 Sisa: +421 948 078 630
      • Haanova 28, 851 04 Bratislava
      • 42448484
      • 2120122059
      • Tatra banka, a. s. Zriaďovateľ: 2920886691/1100 IBAN: SK23 1100 0000 0029 2088 6691
    • Prihlásenie